Podnośnik dwukolumnowy i jego rodzaje

Wykorzystywane powszechnie w warsztatach samochodowych i serwisach ogumienia podnośniki samochodowe można podzielić na kilka typów – podnośniki punktowe, płytowe, nożycowe podprogowe, nożycowe najazdowe i kolumnowe – dwukolumnowe i czterokolumnowe. Czym cechują się podnośniki samochodowe dwukolumnowe i jakie ich rodzaje można wyróżnić?

podnosnik

Gdzie znajdziemy dobre podnośniki dwukolumnowe i jak się je klasyfikuje?

Podnośniki dwukolumnowe znajdziemy w ofercie dobrych dystrybutorów wyposażenia warsztatów samochodowych, takich jak na przykład uznany w branży Moto Dakar. Podnośniki dzieli się z uwagi na rodzaj zastosowanego w nich mechanizmu nośnego oraz ze względu na sposób połączenia i synchronizacji pracy obu kolumn. Pierwszym mechanizmem jest mechanizm elektrohydrauliczny. W tym przypadku za wytworzenie odpowiedniego ciśnienia płynu odpowiada pompa hydrauliczna z silnikiem elektrycznym. Na ogół mechanizm ten mocowany jest na zewnątrz jednej kolumny. Za unoszenie  i opuszczanie aut odpowiadają siłowniki wbudowane w kolumny, do których pod ciśnieniem doprowadzany jest płyn hydrauliczny. Synchronizacja ich pracy odbywa się zwykle za pomocą lin.

Jak działają podnośniki?

Innym rodzajem mechanizmu stosowanych w podnośnikach dwukolumnowych jest mechanizm elektromechaniczny. Występuje w nim jeden lub dwa silniki elektryczne służące do napędzania śruby nośnej. Przenoszenie napędu z silnika na śrubę odbywa się na ogół poprzez pasek klinowy. W przenośnikach z jednym silnikiem  synchronizacja pracy śrub nośnych odbywa się dzięki łańcuchowi lub wałowi kardana. Gdy silniki są dwa, wykorzystywane są linki i krańcówki bądź bardziej zaawansowane układy elektroniczne. Podnośniki tego rodzaju są doskonałym rozwiązaniem przede wszystkim wówczas, gdy w warsztacie nie ma możliwości do zastosowania klasycznego kanału inspekcyjnego.

Zalety podnośników dwukolumnowych

Poza tym podnośniki dwukolumnowe mogą stanowić doskonałe uzupełnienie kanału, tworząc drugie stanowisko. Ustawić je też można zaraz nad kanałem. Wówczas podnoszona jest funkcjonalność danego stanowiska. Ogromne znaczenie ma przy tym przygotowanie podłoża pod montaż tego rodzaju  podnośnika.   Tradycyjnie stosuje się tzw. stopę fundamentową w formie prostokąta. Zakres pracy podnośników dwukolumnowych jest  bardzo szeroki.  Większość z nich działa na poziomie od 1850 do 2050 mm. Sprawdzają się więc w serwisach ogumienia, warsztatach samochodowych, lakierniach pojazdów czy stacjach demontażowych. Okazuje się więc, że są to urządzenia niezwykle uniwersalne, które dobrze radzą sobie w zasadzie w każdych warunkach.