Zalety i rodzaje urządzeń do ogrzewania luster

Wydawać mogłoby się, że zaparowane lustra nie stanowią jakiegoś większego problemu, bo przecież wystarczy je przetrzeć i po kłopocie. Sprawa nie jest jednak tak prosta. Jeśli lustro stanowi, a tak zazwyczaj jest, także element dekoracyjny, to po wytarciu trzeba je też dokładnie wypolerować do sucha, aby pozbyć się z niego wszelkich smug. Równie kłopotliwe może być zaparowanie lusterek samochodowych w czasie jazdy.

Zaparowane lustra – częste i pospolite zjawisko

Każdy, kto ma łazienkę, a więc prawie wszyscy z nas, miał pewnie okazję przekonać się jak szybko i często dochodzi do zaparowania znajdujących się w takim pomieszczeniu luster. Dzieje się tak nawet po bardzo krótkiej kąpieli w ciepłej wodzie lub szybkim wzięciu natrysku. Ba, może tak się stać nawet podczas zwykłego golenia. Dlaczego tak się dzieje? Sprawa jest bardzo prosta. Szkło, z którego wykonuje się lustra, jest bardzo dobrym izolatorem, a więc niełatwo wchłania ciepło, stosunkowo powoli się ogrzewa i ma najczęściej temperaturę otoczenia, co znaczy, że jest o wiele chłodniejsze niż woda, która służy nam do kąpieli lub mycia. Unosząca się z wody para osiadając na chłodnej powierzchni lustra łazienkowego, skrapla się na niej, co oczywiście nam miej lub bardziej przeszkadza. Mimo że sprawa może irytować, to w łazience lub w innym pomieszczeniu domowym doraźnym i szybkim rozwiązaniem problemu może być zwykłe przetarcie lustra. Gorzej sprawy mają się z lusterkami samochodowymi, szczególnie w zimie lub przy deszczowej pogodzie; zatrzymywanie się co kilka kilometrów, by je przetrzeć, z pewnością do przyjemności nie należy. O tym, jak stosunkowo prostym i tanim sposobem rozwiązać problem, opowiedzieli nam specjaliści z firmy TWM TERMO z Warszawy.

Maty i folie grzewcze – antidotum na zaparowania luster

Pokrywaniu się luster parą skutecznie zapobiega ich podgrzanie do temperatury wyższej niż temperatura krążącej w powietrzu pary. W konstruowania urządzeń grzewczych do luster wykorzystano stare znane rozwiązanie wiążące się z zaawansowanymi systemami ogrzewania podłogowego, a mianowicie maty i folie grzejne. Najistotniejszą różnicą między tymi dwoma materiałami jest ich grubość. Folia jest zdecydowanie cieńsza niż mata, a jej generatorem ciepła są grafitowe pasy naniesione techniką drukarską na folię  PET. W macie ciepło jest generowane przez cienki przewód grzejny przymocowany do stelażu tworzącego siatkę wzmacniającą. Tak instalacje grzewcze do luster wykonane z folii, jak i z maty grzejnej mogą mieć różne moce zasilania i rozmaite wymiary.  Folie są zasilane jednostronnie i posiadają samoprzylepną powierzchnię, co bardzo ułatwia jej montowanie. Mata może być zasilana dwustronnie i jest zazwyczaj montowana w ścianie pod powierzchnią lustra. W przypadku samochodów należy zdemontować lusterko i nakleić folię grzejną  na jego tylną powierzchnię. Folię lusterka samochodowego zazwyczaj podłącza się do instalacji podgrzewającej tylną szybę.

Folie i maty grzejne do luster charakteryzują się bardzo małym zużyciem energii elektrycznej a ich używanie, niosąc z sobą komfort i estetykę,  jest bardzo proste i wygodne.