Czym cechują się żurawie gąsienicowe?

Wznoszenie pełnowymiarowego, stacjonarnego żurawia wieżowego na placu budowy nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Kiedy zachodzi konieczność przestawiania dźwigu lub wykorzystania go do prac na ograniczonej przestrzeni, używa się żurawi samojezdnych, czyli dźwignic umieszczonych na wzmocnionym podwoziu samochodu ciężarowego lub na własnym, specjalnie skonstruowanym podwoziu.

żuraw gąsienicowy

Żuraw gąsienicowy – typ żurawia samojezdnego

Żurawie samojezdne najczęściej wykorzystywane są podczas prac montażowych np. przy budowie konstrukcji przemysłowych, ale także do prac transportowych i przeładunkowych w dużych zakładach produkcyjnych, składowiskach, magazynach itp. Mogą pracować w trybie dźwigowym lub transportowym, na otwartych przestrzeniach i w budynkach. W zależności od typu podwozia, na którym zamontowana jest dźwignica wyróżnia się żurawie samojezdne gąsienicowe, samochodowe, terenowe kołowe i jezdno-terenowe. W niniejszym tekście przyjrzymy się mini-żurawiom gąsienicowym, czyli dźwigom samojezdnym o kompaktowej budowie, na przykładzie urządzeń japońskiej marki MAEDA.

Mini-żurawie gąsienicowe MAEDA

Najbardziej charakterystyczną cechą żurawi gąsienicowych MAEDA jest fakt, że do ich unieruchomienia i zabezpieczenia w miejscu pracy nie jest konieczne stosowanie dodatkowych podpór, gdyż posiadają własne, wysuwane „łapy” do stabilizacji – wyjaśnia opowiada nasz rozmówca z firmy MINI ŻURAWIE Paweł Michalczewski. Poza tym każde urządzenie wyposażone jest w czujniki przechyłu i system ostrzegający przed przewróceniem, w związku z czym praca operatora jest łatwiejsza, a przede wszystkim bezpieczna.

System blokady przeciążenia w tych mini-żurawiach daje operatorowi również inne możliwości, w tym programowania maksymalnej wysokości podnoszenia. Dzięki tej funkcji możliwe jest ograniczenie kąta masztu oraz promienia roboczego – po przekroczeniu ustalonych wartości wysięgnik jest automatycznie blokowany. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas pracy na ograniczonych przestrzeniach, gdzie występuje ryzyko napotkania na przeszkody w postaci innych urządzeń i konstrukcji, np. w zakładach produkcyjnych czy w elektrowniach. Większość modeli wyposażona jest także w tylną kamerę, która ułatwia bezpieczne poruszanie się w ciasnych miejscach – wyjątkiem jest żuraw dźwigowy LC383M-5.

Szerokość korpusu najmniejszych modeli żurawi gąsienicowych MAEDA typu pająk to zaledwie 560-750 mm. Tak niewielkie wymiary umożliwiają przemieszczanie sprzętu wewnątrz budynków o standardowych szerokościach pojedynczych drzwi, co w połączeniu z silnikiem elektrycznym daje nam idealne rozwiązanie do prac wewnątrz obiektów, np. podczas montażu wielkogabarytowych przeszkleń.