Istotne składniki w składzie farby

Czym są farby, teoretycznie wszyscy wiemy, ale jak one działają? Dlaczego farby językiem specjalistów to systemy malarskie? Teoretycznie oczywiste jest, że właściwości farb zależą od ich składu, ale zerkając na fachowe etykiety nawet najprostszych produktów, właściwie nie wiemy, jakie reakcje w nich zachodzą, by tworzyły się powłoki albo jak to się dzieje, że na lakier samochodowy nie zadziała rozpuszczalnik, którego bez problemu użyjemy do wytarcia cienkiej warstwy zaschniętej farby do malowania ścian.

przemysłowe farby poliuretanowe

Klasyfikacja systemów malarskich

Systemy malarskie to temat bardzo obszerny, który postaramy się kolejno nieco zgłębić. Specjaliści mówią o farbach jako o systemach malarskich, ponieważ farby można dzielić w różny sposób, na przykład wg stanu fizycznego, tworzenia filmu, typu lepiszcza, pigmentu, kolejności nakładania powłok, czy zaprojektowanego użycia. Mówimy więc na przykład o całych systemach malarskich sieciowanych fizycznie i chemicznie. W tych pierwszych warstwa farby tworzy się bez reakcji chemicznej, a utworzony z niej cienki film można rozpuścić, używając rozpuszczalnika, który oryginalnie wchodzi w skład systemu. Tworzą się tzw. powłoki odwracalne. W przypadku systemów sieciowanych chemicznie, powłoki początkowo również mogą być sieciowane fizycznie przez odparowanie lotnych rozpuszczalników, lecz następnie musi zajść reakcja chemiczna – tworzy się wówczas powłoka nieodwracalna. Najprostszy przykład: system malarski sieciujący na powietrzu, gdzie naszą reakcją chemiczną jest utlenianie.

Farby dwuskładnikowe poliuretanowe

Jak mówią nam przedstawiciele firmy Frankowski Coating z Rusocina, ciekawym przykładem dwuskładnikowej farby, systemu malarskiego sieciowanego chemicznie, jest dwuskładnikowy system malarski poliuretanowy. W takim systemie lepiszczem jest żywica, która zawiera grupy wodorotlenowe, na przykład żywica akrylowa lub żywica poliestrowa. W zależności od tego, jaki środek sieciujący zostanie wykorzystany, można osiągnąć konkretne właściwości farby, na przykład trwałość koloru w przypadku farb stosowanych na zewnątrz, czy lepszą odporność chemiczną. Kombinacje poliuretanów w składzie mogą być niesamowicie modyfikowane, dzięki czemu przemysłowe farby poliuretanowe mogą mieć tak szerokie zastosowanie w budowie zarówno pojazdów drogowych, jak i kolejowych, jachtów i samolotów, w przemyśle lotniczym i wiatrowym.

Nie bez powodu więc farby to całe systemy malarskie, bo nawet już tylko farby poliuretanowe to bardzo obszerny temat, szczególnie jeśli chodzi o przemysł.