Zasady doboru piasku do piasecznic kolejowych i tramwajowych

Pojazdy szynowe, takie jak tramwaje i lokomotywy, muszą być wyposażone w piasecznice. Urządzenia te służą do podawania piasku pod koła napędowe, co ma na celu zapobieganie poślizgowi, przede wszystkim w czasie ruszania pojazdu i w trakcie hamowania. Korzystanie z piasecznic jest szczególnie istotne w trudnych warunkach atmosferycznych, np. podczas gołoledzi i kiedy na torach mogą zalegać mokre liście, a także na stromych podjazdach.

piasek

Sprawne funkcjonowanie układu piaskowania jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy tworzące go urządzenia spełniają określone wymagania techniczne i podczas eksploatacji używany jest dobry jakościowo piasek hamulcowy – mówi ekspert z przedsiębiorstwa SANDMIX.

Rola piasecznic w pojazdach szynowych

Komfort i bezpieczeństwo podróży pojazdem szynowym w dużej mierze zależy od umiejętności motorniczego, jednak nawet najlepszy kierowca tramwaju czy lokomotywy pociągu nie pokona trudności, pojawiających się na torach, bez należytego sprzętu.

Zatrzymanie pojazdu na odpowiednio krótkim dystansie, płynna regulacja prędkości czy unieruchomienie składu na spadku jest możliwe wyłącznie pod warunkiem prawidłowej pracy układu hamulcowego. W przypadku pojazdów szynowych, często niezbędne okazuje się również korzystanie z piasecznic.

Zasada działania piasecznic, choć bardzo prosta, daje rewelacyjne efekty. Układ piaskowania podaje pod koła pojazdu kruszywo, które zwiększa przyczepność kół do szyny. Podanie piasku na szynę może następować automatycznie lub na sygnał motorniczego. Ważne jest, aby system piaskowania pojazdu posiadał odpowiednio duże zbiorniki, których pojemność będzie wystarczająca do nieprzerwanej pracy przynajmniej przez jeden dzień.

Dobry piasek hamulcowy

Sprawny układ piaskowania to jednak dopiero połowa sukcesu. Aby faktycznie spełniał swoje zadanie, konieczne jest użycie dobrego kruszywa, czyli piasku hamulcowego, który spełnia wszystkie niezbędne wymagania techniczne.

Piasek do piasecznic kolejowych pojazdów trakcyjnych powinien spełniać wymagania normy BN-70 6726-01 i wymagania określone prawem europejskim. Polska norma wyróżnia 2 rodzaje piasku: piasek surowy, który nie nadaje się do bezpośredniego użycia oraz piasek uzdatniony, czyli taki, który dzięki poddaniu odpowiednim zabiegom, może być użyty do napełniania piasecznic pojazdów szynowych.

Ze względu na zawartość ziaren kwarcu, frakcję (uziarnienie), stopień wilgotności i zawartość pyłów mineralnych oraz cząstek ilastych, wyróżnia się 3 gatunki piasku do piasecznic: 1 – wysokiej jakości; 2 – dobrej jakości i 3 – średniej jakości. Wysoką jakość prezentują piaski z kruszywa łamanego, w których zawartość ziaren kwarcu przekracza 90% (piasek kwarcowy), a wilgotność nie jest wyższa niż 0,5%.

Jak wybrać piasek do piasecznicy?

Szukając piasku do piasecznic kolejowych i tramwajowych należy więc brać pod uwagę wyłącznie kwarcowy piasek uzdatniony. Niezwykle ważną kwestią jest tutaj odpowiednia suchość kruszywa, dlatego należy kupować piasek wyłącznie od producentów, którzy w swojej ofercie posiadają piasek o tym konkretnym przeznaczeniu.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za wyborem konkretnego dostawcy kruszywa do piasecznic dla taboru szynowego jest renoma dostawcy i posiadanie certyfikatów na sprzedawane wyroby. Wybierając piasek warto zwrócić uwagę na certyfikat zgodności, nadawany przez Instytut Kolejnictwa.