Przewóz piasku – co należy wiedzieć?

Do materiałów sypkich zalicza się najczęściej materiały budowlane, artykuły spożywcze, produkty rolniczo-przetwórcze oraz niektóre chemikalia. Aby zapewnić bezpieczny ich transport, należy znać dokładne wymogi co do przewozu tego typu towaru, które dotyczą przede wszystkim odpowiedniego sprzętu, pojazdów oraz doświadczonej i wykwalifikowanej kadry kierowców. Przyjrzyjmy się bliżej specyfice realizacji przewozu w silosach materiałów sypkich, w tym piasku.

Czyszczenie silosów podstawą transportu

Materiały sypkie nie wymagają utrzymywania określonej temperatury podczas transportu, ale ważne jest, aby zachować czystość wewnątrz silosów i układu rozładunkowego, czyli przewodów, węży i zaworów spustowych. Silos jest dokładnie myty po rozładunku towaru, zwłaszcza przed zmianą rodzaju przewożonego materiału, ponieważ niedopuszczalne jest zabrudzenie kolejnego ładunku resztkami poprzedniego. Procedura mycia jest różna – w zależności od rodzaju przewożonego towaru. Jej dobór następuje po spojrzeniu kierowcy w specjalną tabelę i zawarte w niej programy, takie jak np. rozgrzewanie parą, odkażanie płynami na bazie alkoholi lub mycie specjalnymi środkami.

Silosy podnoszone są łatwiejsze do mycia niż silosy leżące, głównie ze względu na ich owalne kształty. Silosy leżące mają bowiem liczne leje spustowe oraz załamania, dlatego przed czyszczeniem należy je dokładnie opróżnić. Warto także zwracać uwagę na kolejność przewożonego towaru – bezpieczniej jest wozić produkty podobne do siebie, które wzajemnie się tolerują, np. cement i popiół zamiast cementu i wapna.

Zasady załadunku i rozładunku materiału

Gdy mowa jest o przewozie materiałów sypkich, takich jak np. piasek, należy wspomnieć o sprawnym załadunku i rozładunku w miejscu docelowym, którego musi dopilnować kierowca. Operacja napełnienia silosu może trwać nawet godzinę – ostateczny czas zależy od instalacji załadunkowej. Po tej czynności samochód jest ważony, zakładane są plomby i podbijane dokumenty. Podczas rozładunku towaru należy pamiętać o zasadach BHP. Kierowca może mieć do czynienia nie tylko z piaskiem, ale również z chemikaliami, dlatego w trosce o jego bezpieczeństwo musi nosić długie spodnie, obuwie ochronne, kamizelkę odblaskową, kask oraz okulary.

Ponadto w trakcie wchodzenia na górny pomost silosu (aby otworzyć i zamknąć włazy zasypowe) powinien pamiętać o rozłożeniu specjalnej barierki ochronnej i przypięciu się specjalnymi szelkami, a także linką zabezpieczającą przed upadkiem. Zanim jednak otworzy ponownie włazy powinien sprawdzić na manometrze, czy w silosie nie ma nadciśnienia powietrza, ponieważ do rozładunku silosów potrzebne jest sprężone powietrze z kompresora.

Sprawny przewóz piasku zależy również od dobrej logistyki, dzięki której samochody przejeżdżają jak najmniej pustych kilometrów – ładują kolejny produkt jak najbliżej rozładunku. Mimo że budownictwo wykazuje się sezonowością, transport materiałów sypkich odbywa się cały rok, ponieważ niektóre zakłady wytwarzają np. elementy betonowe w halach produkcyjnych – tłumaczy Andrzej Turek – właściciel Usług Transportowych z Wrocławia.