Wykorzystanie turbosprężarek w maszynach budowlanych i rolniczych

Turbosprężarki są wykorzystywane w większości współczesnych pojazdów mechanicznych, z samochodami osobowymi włącznie. Nie każdy jednak wie, że maszyny wirnikowe są obecne również w konstrukcjach profesjonalnych maszyn budowlanych i rolniczych. Czym charakteryzują się takie turbosprężarki? Jaka jest ich rola i znaczenie? Szczegóły poniżej.
Turbosprężarki w maszynach budowlanych i rolniczych
Wykorzystanie turbosprężarek w maszynach budowlanych i rolniczych znajduje uzasadnienie praktyczne i odnośni się do samych początków użytkowania maszyn wirnikowych. Pierwotnie turbosprężarki stosowano wyłącznie w samochodach ciężarowych, których silniki diesla nie wymagały skomplikowanego regulowania turbosprężarki. Znaczenie miał też okazały tonaż sprawiający, że silniki niezaopatrzone w turbodoładowanie nie mogły udźwignąć ogromu konstrukcji pojazdu. Turbosprężarka umożliwiła natomiast swobodne przemieszczanie się największych TIR-ów. Wpłynęło to naturalnie na szybkość, sprawność oraz ekonomiczność przewozu ładunków. Ta prosta prawidłowość znalazła przełożenie na inne rodzaje pojazdów. Turbosprężarki zaczęto więc z powodzeniem implementować w różne konstrukcje maszyn budowlanych i rolniczych. Tego typu maszyny, wyposażone w układ turbodoładowany, nikogo dziś już nie dziwią. Wręcz przeciwnie – stanowią swego rodzaju standard techniczny. Dzięki układowi turbiny oraz sprężarki, maszyny budowlane i rolnicze mogą uczestniczyć w ciężkich pracach terenowych, zapewniając najwyższą możliwą płynność i wydajność robót.Problematyka działania turbosprężarek w maszynach budowlanych/rolniczych
Większość obecnie działających maszyn budowlanych i rolniczych ma zaimplementowane nowoczesne, turbodoładowane silniki diesla. Jaka jest ich ogólna charakterystyka?Jednostki te w swej istocie nie różnią się wielce od tych, które są instalowane w zwykłych samochodach osobowych. Ogromną różnicę czynią jednak warunki, w jakich eksploatowane są omawiane maszyny. W ciągu zwykłego dnia roboczego, maszyny budowlane i rolnicze pozostają w ciągłym ruchu nawet przez kilka-kilkanaście godzin, podlegając ogromnym obciążeniom. Wzmożona eksploatacja wpływa na szybszą degradację właściwości oleju silnikowego bądź jego ubytek, co rodzi ryzyko uszkodzenia turbosprężarki – zauważa ekspert serwisu STS TURBO, zajmującego się regeneracją, sprzedażą oraz wymianą turbosprężarek.Istotny problem stanowią też wszelakie ciała obce (kamienie, odłamki gruzu itp.), które niepostrzeżenie mogą przedostać się do wnętrza turbiny. Z tego względu, aby zachować ciągłość pracy, stan turbosprężarek w maszynach budowlanych i rolniczych powinien być na bieżąco monitorowany. W razie wystąpienia niepokojących symptomów, jakichkolwiek problemów technicznych, należy niezwłocznie skontaktować się z serwisem turbosprężarek. Wykwalifikowany pracownik zdiagnozuje problem oraz doradzi, jakie środki zaradcze podjąć.
Przeczytaj również: Montaż regałów magazynowych krok po kroku
Przeczytaj również: Zasada działania pompy nawadniającej
Przeczytaj również: Czym powinny charakteryzować się dobre wiadra budowlane?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana
Komentarze użytkowników
-
Nazwa turbosprężarki wywodzi się z trwale połączonych ze sobą zespołów turbiny i sprężarki. Zespół turbiny składa się z wirnika na stałe połączonego z wałkiem , z licznymi specjalnie wyprofilowanymi łopatkami. Wirnik umieszczony jest w muszli wydechowej turbiny, która kieruje spaliny z kolektora wydechowego na łopatki wirnika. Muszla ta jest zamknięta tylną ścianą korpusu centralnego osłoniętego talerzem termicznym . Zespół sprężarki składa się z wirnika sprężającego ( aluminiowego) umieszczonego w muszli sprężającej zamkniętej przednią częścią korpusu centralnego lub talerzem (płytą) sprężarki . Wirnik sprężający zamocowany jest na wałku. Ta część turbosprężarki służy jak sama nazwa wskazuje do sprężania powietrza i do wtłaczania go pod wyższym ciśnieniem do kolektora ssącego silnika . Gazy spalinowe w kanale-dyfuzorze karteru są kierowane na łopatki wirnika gdzie ich energia zostaje zamieniona na moment obrotowy i przeniesiona przez wałek na wirnik sprężarki.