Budowa lub remont domu czy mieszkania przebiegły sprawnie? Jesteś zadowolony z mebli? Pomogło Ci biuro projektów? W takim razie skomentuj usługę lub ofertę i podziel się nią z innymi użytkownikami. Dzięki temu pomożesz innym podjąć właściwą decyzję. Dodaj komentarz w celu rozwinięcia naszego katalogu firm. Skorzystaj z usług budowlanych czy architektonicznych, które oferują firmy działające na terenie całej Polski. Sprawdź ich ofertę i skorzystaj z usług.
Od czego zależy udźwig żurawia samojezdnego?
Żurawie samojezdne należą do najpowszechniej wykorzystywanych urządzeń dźwigowych przeznaczonych do pracy z ładunkami o większej masie. Ich popularność wynika w dużej mierze z ogromnej uniwersalności i szerokiego spektrum zadań, jakie mogą wykonywać. Wynajęcie żurawia o odpowiednim udźwigu oraz parametrach użytkowych odpowiadających charakterowi konkretnego zadania transportowego to najprostsza i najszybsza metoda wykonania prac dźwigowych.
Zastosowanie żurawi samojezdnych i ich podstawowe parametry użytkowe
Korzystanie z żurawi samojezdnych jest najprostszym sposobem na przemieszczanie ładunków o dużej masie, a także na podnoszenie ich na sporą wysokość. Wynajęcie żurawia okazuje się często niezbędne podczas prowadzenia prac budowlanych, pozwalając na ustawienie większych elementów konstrukcyjnych – prefabrykatów żelbetowych, gotowych konstrukcji dachowych, które muszą być zainstalowane na budynku czy przemieszczanie cięższych urządzeń. Z żurawi korzysta się w szerokim zakresie podczas wznoszenia konstrukcji stalowych np. hal przemysłowych, ale także przy budowie wiaduktów lub kładek oraz infrastruktury przesyłowej – rurociągów, linii energetycznych bądź dużych zbiorników i kominów. Żurawie samojezdne są nieodzowne przy pracach instalacyjnych – montażu central wentylacyjno-klimatyzacyjnych, systemów oświetleniowych i urządzeń telekomunikacyjnych. Ułatwiają wykonywanie zadań związanych z logistyką – przeładunek ciężkich maszyn i urządzeń np. przy montażu i demontażu linii produkcyjnych lub przenoszeniu zakładów. Z dźwigów tego rodzaju korzysta się też podczas ustawiania tablic reklamowych, masztów telekomunikacyjnych oraz słupów – wylicza przedstawiciel firmy OLSTAL, specjalizującej się w wykonywaniu usług dźwigowych żurawiami oraz w wynajmie dźwigów i żurawi.
Największą zaletą żurawi samojezdnych jest łączenie przez nie bardzo znacznych możliwości udźwigu z pełną mobilnością. Urządzenia tego rodzaju są zbudowane na podwoziach dużych samochodów ciężarowych lub montowane na specjalnie opracowanych wieloosiowych pojazdach, które charakteryzują się wysoką wytrzymałością, a przy tym mogą samodzielnie poruszać się po drogach publicznych, docierając o własnych siłach w miejsce, w którym ma być wykonane konkretne zadanie. Mimo swoich dużych rozmiarów są zwykle bardzo zwrotne, nawet najdłuższe sześcioosiowe konstrukcje będą w stanie manewrować na dość ograniczonym terenie i przemieszczać się nawet w gęstej zabudowie miejskiej czy podmiejskiej. Plusem korzystania z żurawia samochodowego jest także jego spory wysięg, oznaczający możliwość operowania ładunkiem umieszczonym w większej odległości od samego urządzenia.
Dobór żurawia do wykonania konkretnego zlecenia zależy od jego możliwości technicznych. Podstawowymi parametrami każdego urządzenia tego typu jest jego maksymalny udźwig, czyli ciężar ładunku, jaki można za jego pomocą podjąć. Liczy się również maksymalna wysokość podnoszenia, czyli pułap, na jaki może być podniesiony transportowany przedmiot. W wielu przypadkach znaczenie będzie miał również wysięg, wskazujący na to w jakiej największej odległości od środka obrotu podstawy, w której zamontowane jest ramię dźwigu, może się znajdować unoszony ciężar. Przy niektórych zleceniach istotną zmienną może się okazać maksymalna głębokość opuszczania, tj. odległość, na którą można będzie obniżyć ładunek, ustawiając ramię w najniższym położeniu korzystając wyłącznie z zamontowanego olinowania. Jeśli miejsce podnoszenia ładunku znajduje się na terenie inwestycji prowadzonej na obszarze pozbawionym utwardzonych dróg dojazdowych, np. podczas robót drogowych i mostowych czy rozbudowie infrastruktury przemysłowej albo przygotowywaniu miejsca do prowadzenia wierceń istotne mogą się okazać możliwości dźwigu do przemieszczania się w trudnym terenie.
Jak może zmieniać się udźwig żurawia samojezdnego i od czego zależy jego wartość?
Udźwig jest jednym z najważniejszych parametrów każdego urządzenia służącego do podnoszenia ładunków. W przypadku żurawi samojezdnych na ogół podawany jest udźwig maksymalny oznaczający największy ciężar ładunku, jaki może obsługiwać konkretne urządzenie. Przy wielu usługach dźwigowych żurawiami samojezdnymi efektywny udźwig będzie jednak znacznie niższy, co wynika zarówno z konstrukcji samego urządzenia, jak i z ograniczeń dyktowanych prawami fizyki. Każdy żuraw samochodowy ma bardzo podobną budowę – składa się z wieloosiowego podwozia ułatwiającego przemieszczanie i zapewniającego właściwą sztywność oraz prawidłowy rozkład mas. Na podwoziu umieszczona jest obrotowa wieża z kabiną operatora, z wciągarką pozwalająca na obsługę zamontowanego olinowania, a także ramię, w większości przypadków o budowie teleskopowej, tj. składające się z segmentów, które można za pomocą układu hydraulicznego wydłużać, a także mechanizmu podnoszenia ramienia, który może działać na zasadzie mechanicznej, za pomocą niezależnej wciągarki i systemu wsporników, jednak częściej opiera się o wykorzystanie potężnych siłowników hydraulicznych.
Praca dźwigu wiąże się z ustawieniem go w pozycji roboczej, a zatem wyciągnięciem i rozstawieniem podpór, które zapewniają stabilność podczas wykonywania pracy i rozkładają ciężar urządzenia na większej powierzchni. Grunt pozwalający na odpowiednie rozłożenie podpór i umieszczenie ich na stabilnym i nośnym podłożu jest warunkiem rozpoczęcia pracy. Jeśli z różnych powodów nawierzchnia nie może zapewnić dobrego oparcia możliwości podnoszenia będą albo bardzo ograniczone, albo wręcz cała operacja stanie się niemożliwa do przeprowadzenia.
Kolejnym ograniczeniem dla możliwości udźwigu żurawia będzie zwiększająca się długość ramienia. Warto pamiętać, że przy jego maksymalnym rozłożeniu oraz największym możliwym wysięgu całość zaczyna działać jak dźwignia i masa ładunku zawieszonego na haku rośnie odpowiednio do odległości, w jakiej się on znajduje od osi obrotu urządzenia. Zaradzić takiej sytuacji mogłaby odpowiednia przeciwwaga na wzór tych, które są stosowane w żurawiach wieżowych, jednak konstrukcja żurawia samochodowego oraz jego naturalna mobilność nie pozwalają na takie rozwiązanie.
W związku ze zmieniającym się obciążeniem urządzenia w zależności od tego, jak bardzo oddalony od osi obrotu wieży będzie unoszony ładunek, inne stają się jego parametry użytkowe. Dla każdego żurawia samojezdnego producent ściśle określa maksymalną wysokość ładunku dla poszczególnych wartości wysokości podnoszenia i wysięgu. Udźwig rzeczywisty będzie się więc dynamicznie zmieniał w zależności od wysięgu, długości ramienia oraz kąta, pod jakim jest ono pochylone. Dokładną wartość możliwości podnoszenia żurawia w danych warunkach opisuje tzw. moment udźwigu. Choć olinowanie żurawia jest zwykle dopasowane do wartości jego udźwigu maksymalnego, to nie można zapominać o tym, że do masy ładunku powinny być dopasowane także stosowane zawiesia. W przypadku niektórych podnoszonych przedmiotów muszą one mieć specjalną budowę, by nie tylko zagwarantować poprawny rozkład mas, ale też chronić w odpowiednim stopniu sam ładunek. W przypadku bardziej skomplikowanych operacji przed zamówieniem dźwigu warto więc skonsultować rodzaj zadania i jego planowany przebieg z firmą wykonującą usługi dźwigowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana