Budowa lub remont domu czy mieszkania przebiegły sprawnie? Jesteś zadowolony z mebli? Pomogło Ci biuro projektów? W takim razie skomentuj usługę lub ofertę i podziel się nią z innymi użytkownikami. Dzięki temu pomożesz innym podjąć właściwą decyzję. Dodaj komentarz w celu rozwinięcia naszego katalogu firm. Skorzystaj z usług budowlanych czy architektonicznych, które oferują firmy działające na terenie całej Polski. Sprawdź ich ofertę i skorzystaj z usług.
Metody utwardzania dróg. Przegląd rozwiązań

Niestabilna, grząska po deszczu droga to zmora wszystkich, nawet tych doświadczonych kierowców. Najlepszym sposobem na pozbycie się tego problemu jest odpowiednie i dokładne utwardzenie trasy. Żeby tego dokonać, należy najpierw zapoznać się z rodzajem podłoża. Dopiero dokładna analiza pozwoli na dopasowanie jak najlepszego materiału, a następnie naprawienia gruntu.
Najważniejszy jest grunt
Określenie podłoża, z jakim ma się do czynienia, to tak naprawdę połowa sukcesu. W zależności od jego rodzaju możliwe jest dopasowanie warstwy podbudowy, która zapobiegnie rozmakaniu i uszkodzeniom asfaltu. W wielu przypadkach rolę tę może odgrywać materiał sypki lub kruszywa – jak piasek, tłuczeń, gruz betonowy lub naturalny kamień.
Kamienie naturalne są bardzo wytrzymałe i często stosuje się je jako podkład przy utwardzaniu drogi. Podobnie żwir i tłuczeń, które dodatkowo są bardzo tanimi materiałami. Do utwardzania dróg można wykorzystać także mieszankę granitową, grys bądź miał kamienno-granitowy.
W przypadku utwardzania zwykłej drogi wystarczy, że wysypie się podbudowę z odpowiedniego materiału, a następnie zakryje go warstwą asfaltu bądź kostką brukową. Zdarza się jednak, że podłoże zbudowane jest z gliny. W takiej sytuacji wykorzystanie którejś z powyższych opcji może się nie sprawdzić, albowiem rozmiarowo niewielkie materiały mają tendencję do stopniowego mieszania się z glebą macierzystą. Może to z kolei doprowadzić do obniżania się gruntu, pękania asfaltu lub innych licznych uszkodzeń powłoki zewnętrznej.
Aby podbudowa była efektywna, kolejne warstwy materiału należy ubijać i wyrównywać. Nakładane pasy muszą mieć ok. 10 cm grubości maksymalnie. Źle wykonana podbudówka spowoduje powstawanie kolein, szczelin i zapadanie się asfaltu. Ważna również jest grubość utwardzenia. Dla ruchu pieszego stosuje się warstwę o grubości 10 – 20 cm, natomiast dla podjazdów i parkingów o dużym natężeniu ruchu kołowego nawet 25 – 40 cm – wyjaśnia pracownik firmy Tani Piasek, zajmującej się dystrybucją materiałów sypkich i kruszywa, a także wyburzeniami, rozbiórką oraz budową.
Podłoże z gliny – jak temu zaradzić?
W takiej sytuacji najlepszym wyjściem będzie całkowite usunięcie wadliwego podłoża i zastąpienie go innym. Zdarza się, że proces ten zajmuje nieco czasu, gdyż należy usunąć tak dużo słabego gruntu, jak to tylko możliwe. Dopiero po wyeliminowaniu głównej przyczyny problemów możliwe jest odpowiednie przygotowanie podłoże.
Utwardzenie drogi przy pomocy kruszywa jest gwarancją solidności i stabilności oraz zapewni wieloletnią wytrzymałość. Solidnie utwardzoną podbudowę można zakryć asfaltem, kostką brukową lub brukiem klinkierowym. Wszystko zależy od przeznaczenia drogi, osobistych preferencji właściciela i funduszy.
Kwestię wyboru odpowiedniego materiału do wykonania podbudowy warto skonsultować ze specjalistą. Pomoc budowlańców może być nieoceniona także w przypadku potrzeby całkowitej wymiany podłoża. Użycie specjalistycznych sprzętów z pewnością znacznie usprawni ten proces.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana