Budowa lub remont domu czy mieszkania przebiegły sprawnie? Jesteś zadowolony z mebli? Pomogło Ci biuro projektów? W takim razie skomentuj usługę lub ofertę i podziel się nią z innymi użytkownikami. Dzięki temu pomożesz innym podjąć właściwą decyzję. Dodaj komentarz w celu rozwinięcia naszego katalogu firm. Skorzystaj z usług budowlanych czy architektonicznych, które oferują firmy działające na terenie całej Polski. Sprawdź ich ofertę i skorzystaj z usług.
Które części koparek najczęściej ulegają awarii?

Koparki to uniwersalne maszyny budowlane, które przydają się przy wykonawstwie rozmaitych robót ziemnych, zarówno w przypadku realizacji inwestycji drogowych, jak i budownictwa mieszkaniowego. Pojazdy często pracują w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych, co przekłada się na stopniowe zużywanie danych podzespołów. Niektóre części koparek są jednak szczególnie narażone na awarie. Sporządziliśmy krótkie zestawienie tych elementów.
Mechanizm gąsienicowy
Gąsienicowy układ bieżny to mechanizm, który pozwala koparkom gąsienicowym poruszać się nawet po nieutwardzonym i niestabilnym podłożu, umożliwiając jednocześnie swobodne manewrowanie. Niestety, ze względu na swoją dość złożoną konstrukcję, duże obciążenia dynamiczne oraz pracę w trudnych warunkach, gąsienice są bardzo podatne na awarie mechaniczne. Szczególnie narażone na zepsucie są zamknięte taśmy gąsienicowe, zwłaszcza modele wykonane z gumy. Niekiedy uszkodzeniu ulegają również pozostałe elementy składowe podwozia, takie jak koła napędowe czy rolki podtrzymujące i napinające.
Uszkodzenie mechanizmu gąsienicowego to poważna awaria, która unieruchamia cały pojazd i uniemożliwia jego pracę. Z tego powodu warto dbać o stan tego układu, m.in. poprzez regularne przeprowadzanie prac serwisowych, dokonywanie samodzielnych inspekcji oraz stosowanie materiałów eksploatacyjnych od zaufanych producentów. Fakt, produkty lepszej klasy są nieco droższe, jednak warto zainwestować w solidne rozwiązania, ponieważ to właśnie od nich będzie zależała żywotność napędu.
Łyżka, czyli podstawowy element roboczy
Koparki są wykorzystywane do rozmaitych robót ziemnych w budownictwie liniowym i kubaturowym, prac leśnych, a także eksploatacji kopalin w przemyśle górniczym. W każdym z wymienionych przypadków niezbędna jest łyżka, czyli główny element roboczy, który pozwala nabierać oraz przenosić dane materiały, np. piasek, żwir, skały czy gruz. Mogłoby się wydawać, że ta część nie może się zepsuć – w końcu to solidny kawał metalu. Łyżki są jednak poddawane ogromnym obciążeniom (modele wykorzystywane w górnictwie odkrywkowym mogą mieć pojemność nawet kilkudziesięciu metrów sześciennych), które doprowadzają do wyginania lub wyłamywania ich zębów.
Jak zminimalizować ryzyko trwałego zepsucia łyżki? Przede wszystkim należy zawsze dobierać ten element roboczy do charakteru planowanych prac, jak i rodzaju materiału, z jakim będzie miał styczność. Jeżeli dojdzie jednak do uszkodzenia, warto dokładnie przyjrzeć się skali zniszczeń. Może się okazać, że w celu usunięcia usterki wystarczy wymienić tylko jeden z elementów konstrukcyjnych (np. układ sterujący czy napędowy), a nie całą łyżkę, co przełoży się oczywiście na znaczne oszczędności.
Jednostka napędowa
Silniki koparek są podatne na dokładnie takie same awarie, jak jednostki napędowe spotykane w samochodach osobowych. Właściciele maszyn budowlanych mierzą się więc zarówno z drobnymi wyciekami oraz zepsutymi turbinami, jak też zatartymi łożyskami i uszkodzonymi tłokami. W większości przypadków do wymienionych powyżej usterek doprowadza nieprawidłowa eksploatacja pojazdu oraz lekceważenie konieczności okresowego przeprowadzania prac serwisowych i konserwacyjnych.
Aby zadbać o należyty stan jednostki napędowej i wydłużyć jej żywotność, należy pamiętać o regularnym odwiedzaniu renomowanych punktów serwisowych. W przypadku większych firm budowlanych alternatywnym rozwiązaniem jest korzystanie z usług zakładowych mechaników o odpowiednich uprawnieniach.
Warto uczulić samych operatorów, aby zwracali uwagę na wszelkie niepokojące sygnały, takie jak problemy z rozruchem czy nieregularna praca silnika. Wczesne wykrycie awarii w wielu przypadkach pozwala uniknąć bardzo kosztownej naprawy – dodaje specjalista reprezentujący firmę Bellator, dealera maszyn drogowych i budowlanych.
Układ chłodzenia silnika oraz instalacja elektryczna
Wielogodzinna praca w połączeniu z dużymi obciążeniami nie jest obojętna dla kondycji układu chłodzenia – w efekcie może dojść do jego rozszczelnienia lub awarii poszczególnych podzespołów, np. chłodnicy czy pompy wody. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia konieczne jest oczywiście przeprowadzenie prac naprawczych oraz wymiana uszkodzonych elementów. Warto postawić na komponenty z odpowiednimi atestami pochodzące od renomowanych producentów.
Trudne warunki środowiskowe odbijają się również negatywnie na stanie elektryki. Instalacja koparki jest narażona na przypadkowe uszkodzenia w wyniku zalania, zbyt niskich temperatur czy nadmiernej wilgoci. Aby uniknąć całkowitego unieruchomienia pojazdu, zalecamy regularne kontrolowanie wiązek elektrycznych oraz dokładne monitorowanie kondycji elementów izolacyjnych.
Uszkodzenia szyb w szoferce operatora
Na placu budowy łatwo o uszkodzenie szyby – zabłąkany kamień lub odprysk materiału budowlanego może z łatwością doprowadzić do powstania „pajączka” lub nawet całkowitego zbicia szklanego panelu. Taki sam skutek może przynieść również nagłe załamanie pogody (mamy na myśli opady gradu), nieumiejętne manewrowanie pojazdem (wystarczy chwila nieuwagi, aby wybić szybę gałęzią), a nawet nieprawidłowe odmrażanie w sezonie zimowym.
Chociaż zepsucie szyb nie wpływa na ogólne działanie koparki, to nie wolno bagatelizować takich uszkodzeń. Zepsuty pakiet szybowy stwarza bowiem realne ryzyko dla operatora, który może zostać zraniony przez potłuczone szkło. W czasie rutynowych przeglądów warto poświęcić więc trochę czasu na oględziny szoferki oraz stanu szyb.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana