Budowa lub remont domu czy mieszkania przebiegły sprawnie? Jesteś zadowolony z mebli? Pomogło Ci biuro projektów? W takim razie skomentuj usługę lub ofertę i podziel się nią z innymi użytkownikami. Dzięki temu pomożesz innym podjąć właściwą decyzję. Dodaj komentarz w celu rozwinięcia naszego katalogu firm. Skorzystaj z usług budowlanych czy architektonicznych, które oferują firmy działające na terenie całej Polski. Sprawdź ich ofertę i skorzystaj z usług.
Historia kontenerów.
Stróżówki, składziki, pomieszczenia socjalne na placach budowy, a nawet biura i domki letniskowe – to tylko niektóre sposoby zagospodarowania kontenerów. Chociaż dziś widok kontenerów we wszystkich wymienionych miejscach nie jest niczym zaskakującym, początkowo wykorzystywane były one wyłącznie do transportu, przede wszystkim morskiego. Przyjrzyjmy się bliżej historii kontenerów.
Kontenery transportowe
W jaki sposób przyspieszyć przeładunek towarów w portach? Przed takim pytaniem stanęła branża transportu morskiego w latach 60. XX wieku. Choć armatorzy byli w stanie zapewnić wystarczającą ilość statków do transportu towarów na potrzeby zagranicznej wymiany handlowej, problemem okazały się właśnie porty. Ponieważ przeładunek drobnicy zajmował wiele czasu, statki były zmuszone bardzo długo czekać na swoją kolej. Czas dostarczenia towarów do ostatecznych odbiorców ulegał wydłużeniu, a delikatne produkty się psuły.
Rozwiązanie problemu okazało się proste. Olbrzymią ilość małych partii ładunkowych można ograniczyć, tworząc z nich większe jednostki. Dzięki umieszczeniu towarów w kontenerach, zamiast wielu czasochłonnych i skomplikowanych manipulacji przeładunkowych, w porcie wystarczyło wyładować duże ładunki o wystandaryzowanych wymiarach i prędko przewieść je dalej. Łatwy przeładunek i transport kontenerów pozwolił zażegnać palący problem armatorów.
Chociaż pierwsze kontenery transportowe powstały już w latach dziesiątych XX wieku, a w 1956 roku swój dziewiczy rejs odbył prekursor wszystkich kontenerowców, Ideal X (adaptowany z tankowca statek pomysłu Amerykanina, Malcolma McLeana), dopiero lata 60. uznaje się za prawdziwy początek transportu kontenerowego. Pierwszym specjalistycznym kontenerowcem był australijski SS Fairyland, który w 1966 roku przewiózł 266 kontenerów z USA do Europy. Dwa lata później Komitet Techniczny 104 Międzynarodowej Organizacji Standaryzacyjnej przedstawił definicję kontenera, jako urządzenia transportowego o trwałym charakterze, którego wytrzymałość umożliwia wielokrotne użycie, a konstrukcja ułatwia przewóz jednym, bądź wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania towarów. Ponadto kontener musi posiadać urządzenia ułatwiające mocowanie i manipulację podczas przeładunku.
Kontenery schodzą na ląd
Wymiary kontenerów pozwalają na pomieszczenie bardzo dużej ilości towarów, a także swobodne poruszanie się w ich wnętrzu ludzi. Solidna budowa zapewnia bezpieczeństwo nawet w bardzo trudnych warunkach. Nic więc dziwnego, że używane kontenery z czasem zaczęto wykorzystywać również stacjonarnie, na lądzie. Początkowo służyły jako składy narzędziowe i magazynowe w portach, a także w oddalonych od nich punktach przeładunkowych, gdzie trafiały na ciężarówkach. Z czasem zakres ich zastosowań się powiększał.
Wykorzystanie kontenerów w charakterze tymczasowych budynków ułatwia fakt, że są one bardzo łatwe w transporcie. Chcąc stworzyć niewielkie pomieszczenie, np. na stróżówkę na placu budowy, wystarczy ustawić w wybranym miejscu kontener, który z powodzeniem pomieści podstawowe wyposażenie, niezbędne do jego użytkowania.
Kontenery modułowe pozwalają na tworzenie większych, w tym również wielopoziomowych obiektów o rozmaitych możliwościach zastosowania. Takie kontenery coraz częściej mieszczą w sobie biura, obiekty handlowe, pomieszczenia sanitarne dla pracowników przy inwestycjach budowlanych, a nawet mieszkania.
Oczywiście, wykorzystanie kontenerów do celów komercyjnych i mieszkaniowych wymaga odpowiedniej adaptacji. Konieczne jest wykonanie izolacji, montaż stolarki okiennej, instalacji sanitarnej i elektrycznej, ogrzewania itd. Takich modyfikacji kontenerów nowych i używanych dokonują wyspecjalizowane firmy, takie jak np. Kontener Serwis ze Szczecina.
Zarówno wynajem kontenerów socjalnych, sanitarnych lub magazynowych, jak i zakup kontenerów biurowych czy mieszkalnych jest rozwiązaniem atrakcyjnym z punktu widzenia inwestora ze względów finansowych. Koszty ustawienia takiej konstrukcji są nieporównywalnie niższe od budowy tradycyjnego budynku, cała operacja przebiega też zdecydowanie szybciej. Warunki panujące we wnętrzach odpowiednio przygotowanych kontenerów w niczym nie ustępują tradycyjnym pomieszczeniom, a w zależności od zmieniających się potrzeb właściciela, kontenery mogą być szybko i bezproblemowo przeniesione w inne miejsce.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana